Sylvia van der Laan - Traumatherapie, mindfulness en meditatie in Meppel, Steenwijk, Havelterberg

Mindfulness is volledig aanwezig zijn

Mindfulness is een staat van zijn waarbij je volledig aanwezig bent bij wat er op dat moment is. Vanuit de maatschappij waarin we meedraaien ligt de nadruk vaak op prestaties uit het verleden of te behalen doelen in de toekomst.
.
Vaak gaan we door het hoge tempo en de verwachtingen uit onze omgeving onopgemerkt voorbij aan gevoelens, gedachten en behoeften van het 'hier en nu'.

.

.

Mindfulness brengt je in het heden
en helpt je daardoor om meer
rust en ontspanning te ervaren.

.

.

Mindfulness geeft toegang tot het hier en nu

Met mindfulness train je jezelf om meer in het 'hier en nu' te leven. In het nu zijn er geen lasten uit het verleden te dragen en in het nu hoef je ook niet te voldoen aan wie je in de toekomst wilt zijn.
.
Mindfulness brengt je naar het moment waarin je leeft. In het nu ben je zoals je vandaag de dag in dit moment bent. Mindfulness geeft je toegang tot (zelf)respect en mildheid die je ter beschikking staan bij dagelijkse ervaringen zoals bij je:
.

  • Gedachtepatronen
  • Gedragspatronen
  • Fysieke gevoelens
  • Emoties 
  • Situaties in het 'hier en nu'
 

.

Sylvia van der Laan
organiseert regelmatig
Mindfulness Trainingen.
 

Mindfulness is aandachttraining

Mindfulness kan je leren. Een mindfulness training kan je hierbij helpen. Tijdens de training leer je het verschil begrijpen en ervaren tussen het 'leven op de automatische piloot' en het 'leven met open aandacht'.
.
Vaak ga je in de orde van de dag van de ene activiteit over in de ander. Soms zelfs zonder te beseffen wat op je dat moment aan het doen bent. Je bent gewend aan de patronen in je leven en je hebt nog niet ontdekt hoe je het anders kunt doen.
.
Wanneer je het gevoel krijgt dat je steeds verder bij jezelf verwijderd raakt en dat je onvoldoende tot rust komt, is het aan te raden om mindfulness te integreren in je bestaan.
.
. 

 

Leven vanuit open aandacht

Hoe druk je ook bent ook jij hebt vast wel eens ervaren hoe het is om volledig op te gaan in het moment. Bijvoorbeeld wanneer je met volle aandacht, focus en concentratie ergens naar kijkt, luistert, iets voelt of iets proeft.
.
Je bent met je aandacht even helemaal bij dat wat er is, Zoals wanneer je geniet van een leuke middag met vrienden, het eten van een heerlijke maaltijd of het horen fluiten van een vogel in de natuur.
.
Mindfulness momenten zijn momenten waar je met open aandacht even helemaal kunt genieten van het 'hier en nu'. Natuurlijk duren ook mindfulness momenten niet eeuwig. Het is logisch dat je aandacht zich steeds weer verlegt naar iets anders. Wel kan je jezelf trainen in het vasthouden van de open aandacht en het meer en bewuster leven in het moment.

 

Accepteer je gevoelens en gedachten zoals ze zijn

in plaats van jezelf te bekritiseren en innerlijk contact uit de weg te gaan.

 
 

Over de Mindfulness training

  • De Mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur.
  • Tussen de zesde en de zevende bijeenkomst zit een stilte-dag.
  • Je leert om minder te leven vanuit verleden of toekomst.
  • Je leert om steeds vaker en langer aanwezig te zijn in het 'hier en nu'.
  • Ademhaling is een belangrijk hulpmiddel in mindfulness.
  • Je leert om vanuit een rustige positie innerlijke processen te observeren.
  • Alle oefeningen zijn gericht op vergroten van de vaardigheden om met vriendelijke, niet (ver)oordelende aandacht in het 'hier en nu' te blijven.
  • Je leert lichaamssensaties, gedachten en gevoelens op te merken zonder in oude patronen te verdwijnen of je gedachten vast te zetten.
  • Je gaat ervaren dat je niet hoeft te 'verdwijnen' in negatieve gedachten, gevoelens of lichaamssensaties (waaronder pijn).
    .

.

.

De Mindfulness training omvat
Bodyscan, Meditatie, milde Beweging
en uitwisseling met medecursisten.

 

 
 

Heb je belangstelling voor een Mindfulness training?

 
 

Wanneer is mindfulness zinvol

Vanuit mindfulness leven is zeker niet de gemakkelijkste opgave. Je wordt nu eenmaal geconfronteerd met situaties en gevoelens die onprettig en pijnlijk zijn. Om die pijn niet te hoeven voelen, verbreek je mogelijk onbewust de verbinding met jezelf.
.
Helaas levert het gebrek aan contact met jezelf stress op in je systeem. Je ervaart geen rust meer in jezelf en je kunt zelf psychosomatische klachten krijgen zoals slaapproblemen, depressie, angsten, of burn-out.
.
Geef jezelf opnieuw rust en ruimte door je aandacht middels mindfulness weer terug te brengen naar de essentie in het 'hier en nu'. Wil je een training volgen of wil je weten of mindfulness iets voor je is? Neem gerust contact met me op. 

.

De ademhaling is als een ankerpunt
van waaruit je jezelf kunt observeren
Je ademhaling heb je altijd bij je
Hier kan je met je aandacht naartoe gaan
Vandaar uit is het mogelijk om te ontspannen,
tot rust te komen en overwogen keuzes te maken.

.